Skagerrak Runt - 5 dagar

Under vår rundresa som delvis går med båt längs det otroligt vackra kustlandskapet, visar sig länderna från sina bästa sidor! Med båt från Sverige till Danmark, besök i mytomspunna Skagen, nattkryssning till Bergen, båttur genom ett av Norges bildskönaste fjord- och fjällandskap och färd på Flåmsbana - en av Europas mest spektakulära tågsträckningar, bjuds vi på storslagna vyer och fantastiska upplevelser!

Avresa: 25/8 och 10/9
Pris: 8 095 kronor/person

Anslutning: Arboga, Eskilstuna, Hallstahammar, Järna, Köping, Läggesta, Nykvarn, Strängnäs, Södertälje, Västerås, Örebro

Status:
Fullt

Program

DAG 1 – MOT JYLLAND

Vi börjar vår färd mot Göteborg där Stena Lines fartyg avgår mot Jylland i Danmark ca kl 16.00. Vi anländer till Frederikshavn ca kl 19.25 och här skall vi bo på Hotel Jutlandia. Efter incheckning väntar middag innan det är dags för en god natts sömn. Ca 450 km + båt

DAG 2 – SKAGEN – HIRTSHALS OCH NATTKRYSSNING TILL BERGEN

Efter frukost är det dags att lämna Frederikshavn. Efter knappt 1 timmes körning kommer vi till Danmarks nordspets och under ca 3 timmar får vi tillsammans med lokalguide uppleva mycket av det sägenomspunna Skagen. Vi gör en rundtur med bussen och givetvis ska vi även göra ett besök ute på den nordligaste udden Grenen. Här går vi ombord på det lilla tåget "Sandormen", som tar oss över långa sanddyner ut till den allra nordligaste spetsen och vi ser de storslagna vyerna där haven Skagerrak och Kattegat möts. Vi äter gemensam lunch under dagen och får även lite tid att på egen hand strosa runt och insupa atmosfären och det speciella ljuset innan det är dags att lämna Skagen. Vi kör vidare mot den nordjylländska staden Hirtshals där Fjord Lines nya högklassiga fartyg väntar vid kajen för avgång mot Norge kl. 20.00. Vi njuter av buffén och resan mot Norge. ca 90 km + båt

DAG 3 – BERGEN – VOSSESTRAND

Fartyget ankommer till den vackra staden Stavanger tidigt på morgonen för ett kort stopp, men fortsätter sedan längs den norska västkusten likt en Hurtigruten i miniatyr. Vi kan i lugn och ro avnjuta en god frukost och har sedan tid att njuta av det vackra kustlandskapet som passerar innan vi lägger till vid kaj i Bergen kl 12.30. Här väntar lokalguide för att ta oss med på en stadsrundtur, där vi bl a tittar närmare på en av Norges mest besökta turistattraktioner – Bryggen. Redan på 1300-talet fanns det ett livligt kommersiellt liv på Bryggen då Hansans köpmän från Tyskland kom för att göra fynd och sälja sina varor. Bland mörka loftgångar och trånga passager kan vi njuta av gammal arkitektur och historiska byggnadstraditioner i en miljö som har bidragit till att Bryggen har tagits upp på Unescos världsarvslista. Efter stadsrundturen beger vi oss mot dagens mål Vossestrand, där Myrkdalen Hotel väntar för incheckning och middag. Ca 140 km.

DAG 4 – FJORDTUR – FLÅMSBANA - GOL

Efter frukost på hotellet är det dags att lämna Vossestrand. Idag väntar en dag med otroliga vyer och fantastisk natur när vi reser genom ett av Norges vackraste fjordlandskap. I Gudvangen kliver vi på en båt som tar oss genom två av Sognefjordens armar. Den smala Nærøyfjorden – ännu ett av världsarven på Unescos lista – och Aurlandsfjorden. Här reser sig de höga och branta fjällen ur vattnet och skapar en trolsk stämning när de varvas med små samhällen i de djupa dalarna. Fartyget lägger till vid kajen i Flåm där nästa stora attraktion väntar – en tur med tåg på Flåmsbana. Tåget tar oss genom Flåmsdalen upp till Myrdal – en av världens vackraste och mest spektakulära tågsträckor! Vi njuter till fullo av den behagliga färden och kan på intet sätt se oss mätta på de enorma utsikterna vi har. Under turen ser vi allt från de snötäckta bergstopparna och vattenfall som kastar sig nedför fjället till mjuka fjordlandskap. Väl uppe på 867 m höjd sträcker vi på benen och fortsätter att njuta av utsikten över Hardangervidda och landskapet innan vi åker ner igen. Tillbaka i Flåm igen får vi tid att på egen hand äta sen lunch och se oss omkring innan det är dags att ta plats på bussen igen. Vårt mål för dagen är Gol, där Pers Hotell väntar för incheckning och middag. Ca 180 km

DAG 5 – HEMÅT

Efter tidig frukost på hotellet startar vår hemresa och under dagen gör vi olika uppehåll, så att de som önskar kan inta något ät- och drickbart. Vi åker genom Hallingdalen och via Oslo kommer vi så småningom tillbaka till Sverige, Under kvällen är vi åter vid hemorten och skiljs åt med många minnen och underbara vyer och naturscenerier fastetsade på näthinnan! OBS! Lång dag. – ca 650 km