Polen Runt - 7 dagar

Följ med och möt det nya Polen, där satsningen på turism har placerat landet på 10 i topp listan över resmål i Europa. Landet har upplevt blomstrande storhetsdagar och förödande motgångar. Inget land har lagt ner så mycket möda på att återskapa de gamla kulturmiljöerna och polackerna är stolta över sitt land! Här finns allt från spännande historia, underbar natur, arkitektur och kultur till prisvärd shopping då vi besöker huvudstaden Warszawa, saltgruvorna i Wieliczka, de judiska kvarteren i Krakow, koncentrationslägret i Auschwitz och Gamla Stan i Gdansk.

Avresa: 30/8 och 13/9
Pris: 8 395 kr/person

Anslutning: Järna, Nykvarn, Södertälje

Status:
Fullt

Program

DAG 1 – KARLSKRONA-GDYNIA

Vi börjar vår resa och målet för dagen är Karlskrona där Stena Lines fartyg väntar framåt kvällen för att ta oss till Gdynia i Polen. Vi tilldelas våra hytter och sedan är det dags för middagsbuffé som vi avnjuter i samband med att fartyget lämnar kaj. Efter middagen väntar nöjen, shopping och underhållning i baren – allt efter eget önskemål – innan det är dags för en god natts sömn i sköna Duxsängar. Ca 460 km

DAG 2 – WARSZAWA

Efter frukost är vi framme i Gdynia, där vår svensktalande guide som skall följa med oss på vår resa står och väntar på kajen. Vi åker direkt söderut mot den polska huvudstaden Warszawa som har utsatts för hårda prövningar genom seklerna. 1939 gick tyska armén in i landet och då inleddes fem fruktansvärda år då hela den judiska stadsdelen i Warszawa förintades med hela den judiska befolkningen och ca 80% av staden hade ödelagts vid krigsslutet. Vi gör en stadsrundtur och får se de viktigaste sevärdheterna; den återuppbyggda Gamla Stan med kungliga slottet, katedralen, det före detta judiska ghettot med museum, ”kungsvägen”, kulturpalatset och även slottet Wilanow ser vi från utsidan. Detta slott är byggt i barockstil och påminner om Versailles till utseendet. Efter denna rundtur checkar vi in på vårt hotell. På avresan 30/8 bor vi på Radisson Blu Centrum Hotel och den 13/9 på Sofitel Warsaw Victoria Hotel. Efter en stund på egen hand är det dags för gemensam middag. Ca 450 km

DAG 3 – KRAKOW

Efter frukost lämnar vi Warszawa och åker mot Krakow, enligt många betraktad som Polens vackraste stad. Krakow var Polens huvudstad fram till 1596, då Warszawa övertog den rollen. Staden klarade sig mycket bra under andra världskriget och den historiska Gamla Stan är en verklig sevärdhet. Den medeltida stadskärnan är omgärdad av ett grönområde och är uppsatt på UNESCO:s världsarvlista. Här finns flera historiskt och arkitektoniskt viktiga byggnader: slottet Wawel och katedralkomplexet där flera polska kungar ligger begravda, Mariakyrkan med sitt fantastiska gotiska altarskåp och medeltida Europas största torg med tyghallarna. Vi gör en stadsrundtur med lokalguide och beger oss sedan till vårt hotell Alexander I som ligger i centrum, endast en kort promenad från Gamla Stan. Efter incheckning får vi en stund på egen hand och sedan väntar middag på hotellet. Ca 300 km

DAG 4 – SALTGRUVORNA I WIELICZKA

Efter frukost beger vi oss till de fantastiska saltgruvorna i Wieliczka som ligger 15 km utanför Krakow. Saltgruvan har varit i drift utan avbrott i över 700 år och är en labyrint av gångar (över 20 mil!) på nio olika plan, det lägsta på 327 m djup. Vi får se fantastiska saker som gruvarbetarna byggt under årens gång. Saltsjöar, en underjordisk kyrka där varenda detalj är byggd i salt, ett gruvmuseum och olika skulpturer. Vi går ca 2 km innan turen avslutas vid museet där en hiss tar oss upp till markytan igen. Hissen är en s.k. arbetarhiss, trång och mörk, men tar bara ett par minuter. Vi återvänder till Krakow och har eftermiddagen fri för egna utforskningar. Framåt kvällen beger vi oss till de judiska kvarteren där middag med judiska specialiteter i form av mat och musik väntar på restaurang Ariel. Ca 40 km

DAG 5 – AUSCHWITZ-LODZ

Efter frukost lämnar vi Krakow ganska tidigt och kommer efter ca en och en halv timme fram till Auschwitz. Koncentrationslägret Auschwitz ger oss obarmhärtiga, men viktiga påminnelser om förintelsen. I anslutning till koncentrationslägret fanns fabriker som använde fångarna som arbetskraft. Idag är Auschwitz ett statligt museum och vid ingången finns skylten ”Arbeit macht frei” kvar. En lokalguide visar oss runt under två – tre timmar i de näst intill helt bevarade byggnaderna som är bevarade som bevis åt eftervärlden. Det är ett ”svårt”, men viktigt besök att göra. Vår resa går vidare mot Lodz där vi skall övernatta och äta middag på vårt hotell Novotel Lodz Centrum. Ca 260 km

DAG 6 - GDANSK OCH GDYNIA

Efter frukost lämnar vi Lodz och åker direkt till Gdansk där vi tillbringar eftermiddagen. Gdansk tillhörde från 1361 handelsförbundet Hansan och denna period avspeglar sig i de äldre delarna av staden. 1945 förstördes Gamla Stan till 90% som resultat av hårda strider mellan ryska belägringsstyrkor och tyska trupper. Sedan dess har staden byggts upp pietetsfullt och är idag en kulturattraktion av världsklass. Husen är rikt dekorerade med smala gavelhus i holländsk stil och de medeltida stadsportarna och Rådhuset vittnar fortfarande om stadens storhetstid. Vår guide tar oss med på en stadsvandring i Gamla Stan där vi får höra mer om historien och vi passar också på att ta en titt på världens största tegelkyrka – Mariakyrkan. Efter promenaden får vi tid att på egen hand strosa runt i Gamla Stan. På vägen mot Gdynia stannar vi till vid något av de populära köpcentrumen för lite shopping innan vi säger farväl till vår guide och går ombord på Stena Lines fartyg som lämnar Gdynia under kvällen. Ombord njuter vi av den läckra buffén och sedan är kvällen fri för egna upptåg – allt efter eget intresse! Ca 360 km

DAG 7 – HEMÅT

Vi intar en god frukost ombord innan vi lägger till vid kaj i Karlskrona. Därefter börjar hemresan och givetvis gör vi stopp under dagen med möjlighet till intag av mat eller dryck för den som så önskar. Framåt kvällen är vi åter vid hemorten igen. Ca 460 km